تازه‌ها
17 شهریور 1399

ماشاالله پسرکهن، شهروند یهودی از زندان تهران بزرگ آزاد شد

ماشاالله پسرکهن، شهروند یهودی سالخورده جمعه ۱۴ شهریور از زندان تهران بزرگ به مرخصی اعزام شد، این مرخصی متصل به آزادی مشروط وی خواهد بود. آقای پسرکهن پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام ورود به کشور اسرائیل به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

.

یک منبع مطلع از شرایط آقای پسرکهن در این خصوص به هرانا گفت: “این مرخصی متصل به آزادی آقای پسرکهن به صورت مشروط از زندان تهران بزرگ است”.

ماشاالله پسرکهن در تاریخ ۵ مهرماه ۹۶ پس از دیدار با خانواده خود در کشور اسرائیل و بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و یک هفته پس از آن با پایان مراحل بازجویی آزاد شد.

آقای پسرکهن در بهار سال ۹۸ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “ورود به کشور اسرائیل” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی بابایی عینا تائید شد.

وی که با قید وثیقه آزاد بود در تاریخ ۲ خردادماه ۹۸، اطراف آرامستان خلدبرین یزد در منزل شخصی خود توسط مامورین امنیتی بازداشت و جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین در تهران منتقل شد. پیش از بازداشت هیچ حکمی به این شهروند کلیمی ابلاغ نشده بود و آقای پسرکهن صرفا پس از بازداشت از محکومیت خود مطلع شد.

آقای پسرکهن که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، در فروردین ماه ۹۹ پس از بازگشت از مرخصی و معرفی خود به زندان اوین، به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

او پیشتر در بهمن ماه ۹۸ طی نامه‌ای در تشریح وضعیت خود گفته بود: “فردی یهودی، تنها و غمگین در بند هستم. همه موها و ریش‌هایم سفید شده است و از بیماری های گوارشی رنج می برم. دندانهایم خراب شده و غذای اینجا را نمی توانم بخورم. مرا در حالی که در حمام بودم بدون آنکه به من اخطاری دهند دستگیر کردند و با دست و چشم های بسته  تحت شکنجه و بازجویی قرار دادند. بعد از دو روز مرا تحت الحفظ با دستبند و چشم بند به زندان اوین آوردند”.

این شهروند ۶۰ ساله که از بیماری‌های دیگری ازجمله بیماری های گوارشی، اعصاب و ضعف شدید در بینایی رنج می برد و از رسیدگی پزشکی در زندان محروم مانده است، در خصوص وضعیت جسمانی خود در این نامه می گوید: “در زندان دچار مشکلات بسیاری شدم. همه شب در کابوس هستم. هیچ امیدی به آینده زندگی‌ام ندارم و رنج های زیادی را تحمل می کنم. به علت کابوس و خیالات نمی‌توانم از غذاهای زندان استفاده کنم و به همین دلیل همه توان خود را از دست داده‌ام. شماره چشمم بالاتر رفته و توان بالا رفتن از پله های بند را ندارم”.

ماشاالله پسرکهن، فرزند ابراهیم متولد ۲۶ تیر ۱۳۳۹ متاهل و پدر ۳ فرزند است. وی پیش از بازداشت به شغل پارچه فروشی در شهر یزد اشتغال داشته است.

مجلس شورای اسلامی در آبان سال ۹۰ طرح تشدید مجازات سفر به اسرائیل را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه ، هر ایرانی که به اسرائیل سفر کند به حبس «از دو تا پنج سال» محکوم شده و «از سه تا پنج سال» نیز از داشتن گذرنامه محروم می‌شود.

لازم به یادآوری است در حالی طبق قوانین ایران سفر به اسرائیل جرم محسوب می شود که یهودیان ایران علاوه بر تعلقات مذهبی به این خطه، به دلیل موج بزرگ مهاجرت یهودیان پس از انقلاب به این کشور دارای روابط خانوادگی و فامیلی هستند و تردد آنها به این کشور با اهداف مذهبی یا خانوادگی امری معمول است که در سایه سیاست های خارجی حکومت ایران با نگاههای امنیتی همراه شده است

هرانا



نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.