تازه‌ها
26 تیر 1397

محل کسب دو شهروند بهایی در آبادان پلمب شد

 محل کسب دو شهروند بهایی به نام‌های “آرمان آزادی” و “آرام آزادی” را در آبادان به بهانه های واهی پلمب و جواز کسب این شهروندان باطل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنیه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۷، یک فروشگاه چرخ خیاطی در آبادان که متعلق به دو برادر بهایی به نام‌های “آرمان آزادی” و “آرام آزادی” است، توسط نیروهای امنیتی پلمب شد.

یک منبع نزدیک به این افراد ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “این شهروندان حدود ۳۸ سال در این مغازه مشغول به کار بودند. روز گذشته ماموران امنیتی محل کسب آنها را به بهانه های واهی پلمب کرده و جواز کسبشان را نیز باطل کرده‌اند”.

هر چند از جزییات بازجویی و دلایل پلمب محل کسب این افراد اطلاع خاصی در دست نیست اما بر اساس رویه شکل گرفته بخصوص در سالهای اخیر جلوگیری از فعالیت اقتصادی بهاییان بعنوان یک اهرم فشار بر پیروان این اقلیت دینی مورد استفاده سازمان یافته نهادهای انتظامی و امنیتی قرار می گیرد.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می کنند. اما دستگاههای انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

پلمب اماکن کسب بهاییان در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال جاری در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را ازطریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.”

هرانا

 



نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.