تازه‌ها
11 بهمن 1396

همسر یک کشیش مسیحی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد

همسر یک کشیش مسیحی به نام شامیرام عیسوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق «تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور و آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی» به پنج سال حبس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محکوم شده است.

کیارش عالی‌پور، سخنگوی «سازمان ماده ۱۸» به کمپین حقوق بشر در ایران گفت همسر یک کشیش مسیحی به نام شامیرام عیسوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق «تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور و آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی» به پنج سال حبس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محکوم شده است.

شامیرام عیسوی همسر کشیش ویکتور بت تمرز، کشیش کلیسای«پنطیاکستی»برای آشوریان در خیابان شهرآرا تهران بوده است. این کلیسا که آخرین کلیسای فارسی زبان آشوریان بوده در تاریخ ۱۹ مارچ ۲۰۰۹(۲۹ اسفند ۸۸)تعطیل شد. پس از آن این کشیش و همسرش برای علاقمندان در کلیساهای خانگی فعالیت داشته‌اند.

شامیرام عیسوی در تاریخ پنجم دی ماه ۹۳ به همراه همسرش کشیش ویکتور بت تمرز، فرزندش و ۱۲ نفر نوکیش مسیحی که مهمان خانه‌اش بودند از سویماموران وزارت اطلاعاتبازداشت شدند. در آن شب کشیش ویکتور و همسرش به مناسب میلاد حضرت مسیح جشنی در خانه‌خود برگزار کرده بودند که با هجوم ماموران مواجه شد. همگی آنها پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شدند. کاویان فلاح محمدی و امین افشار نادری نیز دو نوکیش مسیحی بودند که همراه بقیه مهمان‌ها در آن شب بازداشت شدند.

سه سال پس از آن تاریخ، شامیرام عیسوی در روز ۱۶ دی ماه ۹۶ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشالله احمدزاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد.

براساس اطلاعات سازمان ماده ۱۸ که یک سازمان حقوق بشری در حوزه مذاهب است، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون۱۶ نوکیش مسیحیتوسط قاضی احمدژاده به حکم‌های بین پنج تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

کیارش عالی‌پور در پاسخ به این که مبنای و مستندات اتهام امنیت ملی از طریق سه مورد عنوان شده برای شامیرام عیسوی چیست به کمپین گفت:«تا جایی که ما اطلاع داریم و با توجه به گفته‌های خود خانم عیسوی هیچ مدرکی که شاهد فعالیت جاسوسی یا براندازی و برهم زدن امنیت کشور باشد در پرونده وجود ندارد و همچنین خانم عیسوی هم اتهام خود را رد کرده است.»

عالی‌پور در ادامه گفت:«خانم عیسوی در بازجویی بارها توضیح داده پس از تعطیلی کلیسا در کلیساهای خانگی شرکت می‌کرده و با شرکت‌کنندگان دعا می‌خواندند و درباره کتاب مقدس حرف می‌زدند. جای شگفتی دارد که امنیت ملی یک کشور با گردهمایی ایمان‌داران به مسیح به خطر بیفتد. خانم عیسوی و همسر کشیش تمام زندگیشان در فعالیت دینی خلاصه شده، ماموران می‌توانند کلیسا را تعطیل کنند اما پس از تعطیلی کلیسا که فعالیت آنها را هم نمی‌توانند متوقف کنند. طبیعی است کسی که تمام زندگیش به آموزش دینی سپری شده پس از تعطیلی کلیسا هم این کار را خواهد کرد. اما شرکت در جلسات و فعالیت دینی معنای جاسوسی ندارد.»

همچنین کشیش ویکتور بت تمرز به همراه دو نوکیش مسیحی دیگر که در شب پنجم دی ماه ۹۳ بازداشت شده بودند در تاریخ ۱۳ خرداد ماه توسط قاضی احمدزاده محکوم به ۱۰ و ۱۵ سال حبس شدند و اکنون در انتظار رای دادگاه تجدیدنظر هستند.

کشیش ویکتور تمرز و کاویان فلاح محمدی به همراه هادی عسگری (مسیحی دیگری که در سال ۹۵ بازداشت شد) در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۶ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب هر کدام به ۱۰ سال حبس به اتهام«اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و اداره گرو‌ه‌های خانگی  و تبلیغ دین مسیحیت»محکوم شدند و امین‌افشار نادری نوکیش مسیحی دیگر علاوه بر این دو اتهام متهم به «توهین به مقدسات» و در نهایتا به ۱۵ حبس محکوم شد.

در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه شرکت در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالی‌پور به کمپین گفت: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت و حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

دو سال بعد در تاریخ پنجم شهریور ماه ۱۳۹۵ ماموران نیروی انتظامی باحمله به باغیدر منطقه فیروزکوه در شمال تهران بار دیگر رامئیل بت تمرز فرزند کشیش بت تمرز و  چهار نوکیش مسیحی به نام‌های هادی عسگری، امین افشار نادری (برای بار دوم)، امیر سامان دشتی و محمود دهنوی را بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. این تعداد به همراه خانواده‌هایشان برای تفریح به باغی در منطقه فیروز کوه در شمال تهران رفته بودند. منصور برجی، سخنگوی سابق کلیساهای همگام در گفتگویی با کمپین گفته بود که این افراد «در باغی که ملک شخصی است» به همراه خانواده‌هایشان برای تفریح به باغی در فیروزکوه رفته و فعالیت خاصی نداشته‌اند.

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی­توان به صرف داشتن عقیده­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.»

براساس تحقیق سازمان«درهای باز»که یک سازمان غیردولتی است ایران دررتبه دهمدر جهان در آزار و اذیت مسیحیان قرار دارد. هند، کره شمالی و کشورهای آفریقایی از دیگر کشورهای هستند که مسیحیان را مورد آزار قرار می‌دهند.

کمپین بین امللی حقوق بشر در ایران

 



نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.