تازه‌ها
15 بهمن 1396

درگیری مامورین امنیتی و دراویش گنابادی در نزدیکی خانه نورعلی تابنده

تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی شنبه شب؛ ۱۴ بهمن، در اطراف منزل نورعلى تابنده در خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران، مستقر شدند که این اقدام،‌ تجمع گروهی از دراویش گنابادی در محل را برای متفرق کردن «ماموران امنیتی و لباس‌شخصی‌ها» به دنبال داشت.

 

وب‌سایت «مجذوبان نور» از حضور ماموران امنیتی برای دومین بار در ماه جاری در مقابل خانه نورعلی تابنده، قطب دروایش گنابادی، و درگیری آنان با جمعی از دراویش خبر داده است.

این سایت که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد، گزارش کرد که تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی شنبه شب؛ ۱۴ بهمن، در اطراف منزل نورعلى تابنده در خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران، مستقر شدند که این اقدام،‌ تجمع گروهی از دراویش گنابادی در محل را برای متفرق کردن «ماموران امنیتی و لباس‌شخصی‌ها» به دنبال داشت.

ماموران امنیتی پیشتر در شامگاه چهارشنبه، چهارم بهمن‌،‌ نیز در اقدامى مشابه در این منطقه حاضر شده بودند.

در این ارتباط، تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از درگیری دراویش گنابادی و ماموران امنیتی در شنبه شب منتشر شده است که نشان می‌دهد تعدادی موتورسیکلت و یک خودرو پژو آسیب دیده در خیابان رها شده‌اند.

کسری نوری، از دراویش گنابادی، به رادیو فردا گفت: این موتورها متعلق به «نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج» بودند که « هفت صبح روز شنبه، به خیابان آمدند‌ و اقدام به ضرب و شتم دراویش کردند. همین امر منجر به درگیری و مقاومت متقابل دراویش شد».

وب‌سایت مجذوبان نور گزارش کرده است که به دنبال این درگیری‌ها، «چند تن از مقامات انتظامی و امنیتی از جمله سردار مصدق، رئیس پلیس منطقه» در محل حاضر شدند و به دراویش وعده دادند «حضور نیروهای شب گذشته و متوقف کردن دخالت نیروهای لباس‌شخصی و سپاهی در منطقه را پیگیری کنند».

بنابراین گزارش، دراویش به مسئولان انتظامی حاضر در محل گفتند: «نگران حضور غیرقانونی و تحریک‌کننده‌ نیروهای سپاهی و لباس‌شخصی هستند» و با اینکه از لحظات ابتدایی شنبه شب با «پلیس ۱۱۰ برای کنترل منطقه تماس گرفته و تصاویر و شماره پلاک‌های خودرو‌ها را برای پیگیری و شناسایی این افراد به مأموران کلانتری» داده‌اند اما «اقدام خاصی صورت نگرفت».

دراویش گنابادی اعلام کرده‌اند «تا بازگرداندن کامل آرامش به منطقه و تعهد متقن نسبت به جلوگیری از اقدام افراد خودسر، بر حضور پرشمار خود در این محل ادامه خواهند داد».

همچنین فایلی صوتی از سخنان روز یکشنبه ۱۵ بهمن، نورعلی تابنده، حقوقدان و قطب ۹۰ ساله دراویش سلسله داویش گنابادی، منتشر شد که با انتقاد از «رفتارهای تحریک‌آمیز» گفته است: «زحمتی برای آرامش کشور کشیده شده است.هر چند به قیمت زدن توی سر ما بوده است، ولی به هر حال مملکت آرام است. بیهوده آن شلوغ نکنید. کسی نیست که نسبت به منزل و جان من سوقصدی داشته باشد. آنها می‌خواهند خود را نشان دهند. این کار غلطی است.»

براساس گزارش‌ها، همچنین نیروهای سپاه پاسداران، خیابان گلستان هفتم که منتهی به خانه نور علی تابنده است را بسته و دراویش را محاصره کرده اند.

«سلسله نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولا به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد.

با وجود این، برخی اعتقادات خاص پیروان این آیین باعث شده است تا در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی به شدت آنها را سرکوب کند.

در این مدت، تعدادی از حسینیه‌های آنها تخریب شده و صدها درویش نیز بازداشت و زندانی و تعدادی نیز از تحصیل منع شده‌اند.

در این ارتباط، به نوشته مجذوبان نور، سپیده مرادی، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی، که در حال گذراندن دوره کار‌شناسی ارشد رشته علوم کامپیو‌تر در دانشگاه تربیت مدرس تهران بود روز ۱۳ بهمن، به دستور نهادهای امنیتی از این دانشگاه اخراج شد.

بر اساس این گزارش، این دانشجو پیشتر از سوی کمیته انضباطی دانشگاه تربیت مدرس برای امضای تعهدنامه گزینشی فراخوانده شده بود که از امضای این تعهدنامه‌ امتناع کرده بود.

سرکوب دراویش در ایران، با اعتراض نهادهای بین‌المللی نیز روبرو شده است.​

منبع :رادیوفردا

 



نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.